آمازون چیست؟آمازون بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان و ارائه دهنده خدمات ابری برجسته است.در این مقاله سوشال بست داستان موفقیت شرکت آمازون را خواهیم خواند.
آمازون که ابتدا به عنوان یک شرکت فروش آنلاین کتاب آغاز شد، به یک شرکت تجاری مبتنی بر اینترنت تبدیل شد که عمدتاً بر ارائه خدمات تجارت الکترونیک، محاسبات ابری، جریان دیجیتال و خدمات هوش مصنوعی (AI) متمرکز است.
با پیروی از رویکرد فروش آمازون به خریدار، این شرکت طیف وسیعی از محصولات و موجودی را ارائه میکند که به مصرفکنندگان امکان میدهد تقریباً هر چیزی از جمله لباس، لوازم آرایشی، غذای لذیذ، جواهرات، کتاب، فیلم، لوازم الکترونیکی، لوازم حیوانات خانگی، مبلمان را خریداری کنند. اسباب بازی، لوازم باغ و کالاهای خانگی.
آمازون که مقر آن در سیاتل است، دارای وب سایت های فردی، مراکز توسعه نرم افزار، مراکز خدمات مشتری، مراکز داده و مراکز تحقق در سراسر جهان است.
آمازون از زمانی که توسط جف بزوس در گاراژ خود در Bellevue، واشنگتن، در 5 ژوئیه 1994 تأسیس شد، راه طولانی را طی کرده است.
در ادامه تاریخچه و جدول زمانی مختصری از رویدادهایی است که آمازون را از آغاز فروتنانه خود به یک امپراتوری تجاری چند ملیتی تبدیل کرده است.
آمازون رسماً در 16 جولای 1995 به عنوان یک کتابفروش آنلاین افتتاح شد. گفته می شود که بزوس در فرهنگ لغت برای کلمه ای که با A شروع می شود برای ارزش قرار دادن حروف الفبا جستجو کرده است. او نام آمازون را به این دلیل انتخاب کرد که عجیب و غریب و متفاوت بود و به عنوان اشاره ای به طرح او برای اندازه شرکت که منعکس کننده اندازه رودخانه آمازون، یکی از بزرگترین رودخانه های جهان است. از بدو تأسیس، شعار این شرکت همیشه «سریع بزرگ شو» بوده است.
در سال 2005، Amazon Prime این سرویس مبتنی بر عضویت برای مشتریان آمازون، حمل و نقل رایگان دو روزه در ایالات متحده و همچنین مزایای پخش، خرید و خواندن را ارائه می دهد. طبق وب سایت آمازون، نرخ عضویت در Amazon Prime در حال حاضر 14.99 دلار در ماه یا 139 دلار در سال است.
این پلت فرم جامع و در حال تحول رایانش ابری نیز در دهه 2000 متولد شد. اولین خدمات وب آمازون (AWS) در سال 2006 برای ارائه خدمات آنلاین برای وب سایت ها و برنامه های کاربردی سمت مشتری راه اندازی شد. Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) و Simple Storage Service (S3) ستون فقرات مجموعه رو به رشد این شرکت از خدمات وب هستند. در همان سال، آمازون همچنین یک سرویس محاسبات ابری و ویدیوی درخواستی را راهاندازی کرد که در آن زمان با نام Unbox شناخته میشد.
با تغییر روش خرید مردم، آمازون همچنین نحوه خواندن آنها را با راه اندازی اولین کتابخوان الکترونیکی Kindle خود در سال 2007 شکل داد. این دستگاه به کاربران کمک می کند کتاب ها، مجلات و روزنامه های الکترونیکی را از فروشگاه Kindle جستجو، خرید و مطالعه کنند.
آمازون اولین رایانه لوحی خود را با نام Kindle Fire در سال 2011 و Amazon Fire TV Stick که بخشی از خط گسترده دستگاه های رسانه ای استریم آمازون است در سال 2014 معرفی کرد.
آمازون همچنین در سال 2013 یک بازار آنلاین هنر آمازون برای هنرهای زیبا راه اندازی کرد که آثار اصلی هنرمندان مشهوری مانند کلود مونه و نورمن راکول را به نمایش گذاشته است.
دستیار مجازی خانگی محبوب آمازون الکسا در سال 2015 برای مصرف کنندگان عرضه شد و پس از آن Echo Dot مجهز به الکسا در سال 2016 عرضه شد.
آمازون فروشگاه مواد غذایی ارگانیک Whole Foods را در سال 2017 خریداری کرد و آمازون گو، زنجیره ای از فروشگاه های مواد غذایی بدون صندوق را در سال 2018 راه اندازی کرد.
افزایش خرید در خانه در طول همهگیری COVID-19 باعث شد مصرفکنندگان بیش از پیش به آمازون اعتماد کنند و این روند احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد.
آمازون مجموعه ای از خدمات و محصولات در حال گسترش را ارائه می دهد. در زیر لیستی از پیشنهادات قابل توجه آن آمده است.
بازار آمازون پلت فرم تجارت الکترونیک آمازون به خرده فروشان شخص ثالث امکان می دهد محصولات خود را در کنار اقلام آمازون به نمایش بگذارند و به فروش برسانند.
آمازون تازه. سرویس تحویل و تحویل خواربار فروشی آمازون در حال حاضر در نزدیک به دوجین شهر ایالات متحده و چند مکان بین المللی در دسترس است. سفارش مواد غذایی را می توان از طریق وب سایت Amazon Fresh یا برنامه تلفن همراه آمازون انجام داد. مشتریان می توانند مواد غذایی خود را تحویل بگیرند یا برای تحویل گرفتن به فروشگاه مراجعه کنند.
آمازون واین. آمازون واین که در سال 2007 راه اندازی شد، به تولیدکنندگان و ناشران کمک می کند تا نظرات خود را در مورد محصولات خود دریافت کنند تا به خریداران کمک کند آگاهانه خرید کنند.
ووت Woot که در سال 2010 توسط آمازون خریداری شد، پیشنهادات زمانی محدود و معاملات ویژه ای را ارائه می دهد که هر روز می چرخند. این فروشگاه دارای اقلام بازسازی شده و همچنین اقلام جدیدی است که موجودی کمی دارند. اعضای Prime ارسال رایگان دریافت می کنند.
زاپوس. آمازون Zappos را در سال 2009 خریداری کرد. این خردهفروش آنلاین کفش و لباس طیف گستردهای از برندها، از جمله نایک، اسپری، آدیداس و Uggs را در اختیار دارد.
کالا توسط آمازون. این سرویس چاپ تی شرت بر اساس تقاضا به فروشندگان این امکان را می دهد که طرح های تی شرت خود را به صورت رایگان ایجاد و آپلود کنند و در هر فروش حق امتیاز کسب کنند. آمازون بقیه کارها را انجام می دهد – از چاپ تی شرت ها تا تحویل آنها به مشتریان.
آمازون دست ساز. این پلتفرم صنعتگران را قادر می سازد تا محصولات دست ساز را به مشتریان در سراسر جهان بفروشند.
کیندل آمازون. اولین کتابخوان الکترونیکی آمازون، Kindle، به کاربران امکان می دهد کتاب های الکترونیکی، مجلات و روزنامه ها را از فروشگاه Kindle مرور، خرید و مطالعه کنند.
تبلت آمازون فایر. تبلت محبوب و پرمخاطب آمازون Fire که قبلا با نام Kindle Fire شناخته می شد، با آی پد اپل رقابت می کند.
Amazon Fire TV. این خط پخشکنندههای رسانهای استریم آمازون و دستگاههای دیجیتال، محتوای ویدئویی پخششده را از طریق اینترنت به یک تلویزیون با کیفیت بالا ارائه میکند.
آمازون الکسا. این دستیار شخصی مبتنی بر ابر، مجهز به هوش مصنوعی و با کنترل صدا برای پاسخ به سؤالات، تعامل با کاربران و انجام سایر وظایف و دستورات طراحی شده است.
آمازون اکو. این یکی از دستگاه های خانه هوشمند آمازون است که مجهز به بلندگو است و به الکسا متصل می شود. Amazon Echo می تواند چندین عملکرد از جمله صحبت کردن در مورد آب و هوا، ایجاد لیست خرید و کنترل سایر محصولات هوشمند مانند چراغ ها، سوئیچ ها و تلویزیون ها را انجام دهد.
آمازون اکو دات. یک نسخه کوچکتر و به شکل جنک از آمازون اکو اصلی، یک Echo Dot را می توان در هر اتاقی قرار داد و می تواند به سؤالات پاسخ دهد، موسیقی پخش کند، اخبار و داستان های دیگر را بخواند.
آمازون اکو نمایش. به عنوان بخشی از خط بلندگوهای آمازون اکو، آمازون اکو شو به طور مشابه از طریق الکسا کار می کند اما همچنین یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی برای پخش فیلم و موسیقی و برقراری تماس های ویدیویی با سایر کاربران اکو ارائه می دهد.
آمازون استرو. این اولین ربات نظارت بر خانه آمازون است که با الکسا کار می کند. این برای کمک به کارهای مختلف خانگی، مانند نظارت بر خانه، مراقبت از سالمندان از طریق اعلانها و هشدارها، و دنبال کردن صاحبان اتاق به اتاق برای پخش برنامههای تلویزیونی، موسیقی یا پادکست طراحی شده است.
آمازون پرایم. این سرویس اشتراک دسترسی اعضا را به خدمات منحصر به فرد خرید و سرگرمی، تخفیف ها و موارد دیگر فراهم می کند. به عنوان مثال، همه اعضای Amazon Prime از ارسال رایگان یک روزه یا دو روزه برای سفارشات واجد شرایط برخوردار هستند.
آمازون پرایم ویدئو. این سرویس پخش ویدیوی درخواستی آمازون است که مجموعه ای از حدود 24000 فیلم و بیش از 2100 نمایش تلویزیونی را ارائه می دهد. این سرویس با عضویت آمازون پرایم همراه است.
آمازون درایو. آمازون درایو که قبلاً با نام Amazon Cloud Drive شناخته میشد، یک برنامه ذخیرهسازی ابری است که 5 گیگابایت (گیگابایت) فضای ذخیرهسازی آنلاین رایگان و امن را برای عکسها، ویدیوها و فایلها برای مشتریان آمازون ارائه میدهد. اعضای Amazon Prime از فضای ذخیرهسازی عکس رایگان، نامحدود و با وضوح کامل به همراه 5 گیگابایت فضای ذخیرهسازی ویدیو برخوردار هستند.
توییچ پرایم. یک سرویس اشتراک ماهانه، Twitch Prime یکی از شرکت های تابعه Amazon Prime است. این امکان دسترسی ممتاز به Twitch را به اعضا می دهد – یک پلتفرم پخش ویدیو که یک راه سرگرم کننده و اجتماعی برای تماشای بازی های مردم ارائه می دهد.
Amazon Music Prime. این سرویس پخش موسیقی آمازون است که برای اعضای Prime رایگان است.
آمازون پرداخت. یک پلت فرم پردازش تراکنش آنلاین، Amazon Pay به دارندگان حساب آمازون این امکان را می دهد تا از حساب های آمازون خود برای پرداخت به بازرگانان آنلاین خارجی استفاده کنند.
آمازون موزیک نامحدود. سرویس موسیقی ممتاز آمازون برای اعضای Prime 8.99 دلار در ماه و برای اعضای غیرPrime 9.99 دلار هزینه دارد.
فروشگاه کیندل. فروشگاه Kindle که بخشی از وبسایت خردهفروشی آمازون است، از هر دستگاه Kindle برای خرید کتابهای الکترونیکی قابل دسترسی است.
اپ استور آمازون برای اندروید. فروشگاه برنامه آمازون برای سیستم عامل اندروید به کاربران امکان می دهد بازی ها و برنامه های تلفن همراه را در دستگاه های پشتیبانی شده دانلود کنند.
آمازون SageMaker. Amazon SageMaker یک پلت فرم یادگیری ماشین ابری کاملاً مدیریت شده، به توسعه دهندگان و دانشمندان داده این امکان را می دهد تا مدل های یادگیری ماشینی را برای برنامه های پیش بینی تحلیلی بسازند، آموزش دهند و به کار گیرند.
آمازون لکس. این سرویس برای ایجاد رابط های مکالمه در هر برنامه ای با استفاده از صدا و متن با همان فناوری الکسا پشتیبانی می شود.
آمازون پولی. آمازون پولی، یک سرویس تبدیل متن به گفتار، از فناوری یادگیری عمیق برای تبدیل متن به صدای گفتاری استفاده می کند. این شامل 60 صدا در 29 زبان است.
شناسایی آمازون این پلتفرم تشخیص و تحلیل چهره نرم افزار به عنوان سرویس از یک الگوریتم یادگیری عمیق برای پردازش تصاویر و استخراج اطلاعات از آنها استفاده می کند.
AWS DeepLens. این دوربین فیلمبرداری قابل برنامه ریزی توسعه دهندگان را قادر می سازد تا به راحتی با یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا آزمایش کنند.
سرویس صوتی الکسا. این رابط برنامه نویسی مجموعه ای از کتابخانه های ++C را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا گفتار آمازون الکسا و سایر قابلیت ها را به برنامه ها و دستگاه های خود اضافه کنند.
رونویسی آمازون. این سرویس با استفاده از فرآیند یادگیری عمیق به نام تشخیص خودکار گفتار، گفتار را به سرعت و با دقت به متن تبدیل می کند.
ترجمه آمازون. ترجمه آمازون یک سرویس ابری است که می تواند حجم زیادی از متن نوشته شده به یک زبان را به زبان دیگر تبدیل کند.
کیت مهارت های الکسا. این کیت توسعه نرم افزار توسعه دهندگان را قادر می سازد تا مهارت ها یا برنامه های مکالمه ای را در آمازون الکسا ایجاد کنند.
AmazonBasics. این برند خصوصی آمازون و کمهزینه است که عمدتاً محصولات آشپزخانه، فناوری و خانگی را میفروشد.
عناصر آمازون این خط تولید داخلی شامل اقلام بهداشتی و مراقبت شخصی و همچنین مکمل های غذایی می باشد.
مامان خرس. این برچسب خصوصی آمازون دستمال مرطوب نوزاد، پوشک سایز 6 نوزاد، غذای کودک، پر کردن مجدد سطل پوشک و مواد شوینده لباس کودک را می فروشد.
پرستو!. این برند در سال 2016 به عنوان یک شوینده لباسشویی شروع به کار کرد اما دستمال کاغذی خانگی و دستمال توالت را به خط تولید خود اضافه کرد.
ضروریات آمازون این خط لباس یک برنامه انحصاری پرایم، لباسهای اولیه را برای مردان، زنان، نوزادان و بچهها به همراه گزینههای اضافی برای فعالیتهای خانوادگی، بزرگ و بلند قد و ورزش ارائه میدهد.
شکم شاد. این لیبل خصوصی آمازون در سال 2016 معرفی شد و اقلام خوراکی میان وعده را به فروش می رساند. در فوریه 2019، این برند همچنین شروع به ارائه خدمات تحویل شیر کرد.
Goodthreads. این خط تولید پوشاک مردانه منحصراً برای اعضای آمازون پرایم در دسترس است. این برچسب هم قطعات غیررسمی و هم حرفه ای را ارائه می دهد و نسبت به برند Amazon Essentials کمی با کیفیت تر و شیک تر به نظر می رسد.
از مراقبت های بهداشتی گرفته تا سرگرمی، آمازون چندین شرکت را با بهره برداری از بخش های مختلف در طول زمان به دست آورده است.
در زیر لیستی از خریدها و شرکت های تابعه قابل توجه آمازون آمده است:
IMDb. محبوب ترین پایگاه داده جهان برای فیلم ها، تلویزیون، افراد مشهور، بازی های ویدیویی و جریان محتوای آنلاین توسط آمازون در سال 1998 خریداری شد.
قابل شنیدن. Audible، ارائهدهنده محتوای صوتی گفتاری و کتاب، در سال 2008 توسط آمازون به مبلغ 300 میلیون دلار خریداری شد.
زاپوس. آمازون این خرده فروش آنلاین کفش و لباس را در قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد دلار در سال 2009 خریداری کرد.
تکان دادن. توییچ که یک پلتفرم پخش بازی های ویدیویی و رسانه های اجتماعی است، توسط آمازون به قیمت 970 میلیون دلار در سال 2014 خریداری شد.
غذاهای کامل. فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، نوشیدنی و مواد غذایی ارگانیک Whole Foods توسط آمازون به مبلغ 13.7 میلیارد دلار در سال 2017 خریداری شد.
حلقه. آمازون در سال 2018 مالکیت این شرکت امنیت خانه و خانه هوشمند را به مبلغ 1 میلیارد دلار در اختیار گرفت.
Zoox. یک شرکت خودروهای خودران، رباتیک و حمل و نقل به عنوان یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به آمازون به مبلغ 1.2 میلیارد دلار در سال 2020 خریداری شد.
مترو-گلدوین-مایر. آمازون این استودیوی فیلم و تلویزیون را به مبلغ 8.5 میلیارد دلار در مارس 2022 خریداری کرد.
آمازون امور مالی دارد
بر اساس یک خبر منتشر شده در وب سایت روابط سرمایه گذار آمازون، آمازون افزایش قابل توجهی در فروش خالص اما کاهش درآمد عملیاتی را در سه ماهه اول سال 2022 تجربه کرد.
فروش خالص 7 درصد افزایش یافت و به 116.4 میلیارد دلار در سه ماهه اول رسید، در مقایسه با 108.5 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2021. بدون احتساب تأثیرات نامطلوب 1.8 میلیارد دلاری از تغییرات سال به سال نرخ ارز در طول سه ماهه، فروش خالص 9 درصد افزایش یافت. در مقایسه با سه ماهه اول سال 2021.
درآمد عملیاتی در سه ماهه اول به 3.7 میلیارد دلار در مقایسه با 8.9 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2021 کاهش یافت.
زیان خالص 3.8 میلیارد دلار در سه ماهه اول در مقایسه با درآمد خالص 8.1 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2021 بود.
آمازون علاوه بر اینکه به عنوان یک شرکت با منافع تجاری در تجارت الکترونیک، رایانش ابری و خدمات هوش مصنوعی شناخته می شود، فهرست گسترده ای از خدمات اشتراک را نیز ارائه می دهد. در مورد این خدمات و مزایایی که ارائه می دهند اطلاعات کسب کنید.