راز هایی از شرکت فیسبوک که احتمالا نمیدانید!

راز هایی از شرکت فیسبوک که احتمالا نمیدانید!

 فیس بوک چیست؟

فیس بوک، یک شرکت خدمات رسانه ای آنلاین و شبکه اجتماعی آمریکایی مستقر در منلو پارک کالیفرنیا است. این بنیاد توسط مارک زاکربرگ به همراه تعدادی از دانشجویان و هم اتاقی هایمارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد یعنی ادواردو ساورین، اندرو مک کلوم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز تأسیس شد. این شرکت به همراه آمازون، اپل و گوگل،یکی از چهار شرکت بزرگ فناوری محسوب می شود و سال تاسیس آن به ۲۰۰۴ برمی‌گردد.با ما در سو شال بست با مقاله راز هایی از شرکت فیسبوک که احتمالا نمیدانید! همراه باشید.

بنیانگذاران در ابتدا عضویت در این وب سایت را محدود به دانشجویان هاروارد و متعاقباً دانشجویان کلمبیا، استنفورد ویل کردند. در نهایت عضویت به دانشگاه های باقیمانده آیوی لیگ (گروهی متشکل از هشت دانشگاه معروف) یعنیMIT ومؤسسات آموزش عالی در منطقه بوستون و سپس دانشگاههای مختلف دیگر و در نهایت دانشجویان دبیرستانی گسترش یافت.

از سال ۲۰۰۶ ، به هر کسی که ادعا می کند حداقل ۱۳ سال دارد اجازه‌ی ساخت حساب کاربری در فیسبوک داده می‌شود؛ هر چند که این کار ممکن است بسته به قوانین محلی متفاوت باشد. شرکت فیس بوک در فوریه ۲۰۱۲ ارائه اولیه عمومی (IPO) خود را برگزار کرد و ارزش این شرکت به ۱۰۴ میلیارد دلار رسید

 

راز هایی از شرکت فیسبوک که احتمالا نمیدانید!

مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) متولد ۱۴ می ۱۹۸۴، برنامه نویس رایانه و یکی از موسسان اصلی وبگاه شبکه‌ اجتماعی فیس بوک است. او اولین قدم‌های مسیر خود را در کودکی و سن بسیار کم برداشت و در همان سال‌ها نیز موفقیت‌هایی را تجربه کرد که کمتر کسی می‌تواند در تمام طول زندگی تجربه کند.

علاقه‌ی بسیار او در کودکی باعث شد از والدینش کتاب آموزش برنامه‌نویسی C++ را هدیه بگیرد و بتواند به کمک آن، در همان سال‌های کودکی، برنامه‌نویسی رایانه‌ای آتاری را انجام دهد. بعد از این‌سال‌ها و گذشت دو سال از اولین قدم‌هایی که زاکر در راه کدنویسی و آموختن آن‌ها برداشت.

در طول مدت دوسال یک برنامه‌ی مهم برای خانوده‌ی خود به نام ZuckNet طراحی کرد. زاکر این برنامه را برای برقراری ارتباط میان پدرش و خانواده ساخت. پدر او که ساعت‌های زیادی در مطب دندان‌پزشکی خود مشغول و دور از خانه بود، با کمک این برنامه‌ توانست به اعضای خانواده پیام بفرستد و یا از آن‌ها پیام‌ دریافت کند.
نسخه‌ی اولیه‌ی این پیام‌رسان دراصل همان Instant Messenger  شرکت AOL بود.

اما استعداد‌ها و فعالیت‌های رایانه‌ای زاکربرگ هیچوقت متوقف نشد. زمان اشتغال به تحصیل دوران دبیرستان، همواره در تلاش برای ساخت برنامه‌های جدید دیگری بود. همان زمان یک پیشنهاد کاری بزرگ دریافت کرد و به واسطه این پیشنهاد، زاکر وارد مراحل ساخت برنامه‌ای به ‌نام Synapse شد.

این برنامه نوعی هوش مصنوعی بود که عادات کاربران در گوش‌دادن به موسیقی را شناسایی می‌کرد. زاکربرگ رویاها و هدف‌های خود را به زبان‌ صفر ویک به گوش نرم‌افزارها می‌خواند و جادوی ساخت برنامه‌های مختلف نرم‌افزاری را به نام خود ثبت کرد. همین بهانه‌ای بود که شرکت‌های AOL و مایکروسافت، پیشنهاد و درخواست همکاری با او را داشته باشند. او یک جوان آمریکایی بود یا فکری سراسر از ایده‌ها و برنامه‎های خلاق و متفاوت که تنها حاصل یکی از آن‌ها توانست دنیای اینترنت را تغییر دهید.

برای چنین فکر بزرگی، رسیدن و آموختن این‌که بتوان چگونه تاثیر بیشتری روی مردم  و افراد گذاشت، مهم‌تر از این بود که پای‌بند دوتا از بزرگ‎ترین شرکت‌های فناوری در جهان شود. زیرا که زاکر به دنبال تاثیر روی مردم تمام دنیا بود و این نیازمند آموختن چگونگی برقراری ارتباط با مردم است. درست در همین‌جا بود که داستان فیس بوک رقم خورد.

مارک زاکربرگ و هاروارد، نقطه‌ی شروع داستان فیس ‌بوک

در سال ۲۰۰۲، وقتی زاکر دانشجوی هاروارد شد تمام فکر‌ها و پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که بعد از این، زاکر را به عنوان دانشجوی برنامه‌نویسی خواهیم شناخت؛ اما نه! رشته‌ی روان‌شناسی انتخاب زاکربرگ برای تحصیل در دانشگاه بود.
این انتخاب در ابتدا شاید عجیب باشد. وقتی به ماهیت و ظاهر اعتیاد‌آوراشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها، اظهارنظر‌ها و تعاملی که با حضور در فیس بوک، با افراد انجام خواهد شد؛ به پاسخ این سوال که چرا روان‌شناسی، پی خواهید برد و قسمت مبهم این انتخاب، برای شما روشن‌‌تر خواهد شد. زاکربرگ وقتی در حال تحصیل رشته‌ روان‌شناسی بود؛ سایت اینترنتی Facemash را راه‌اندازی کرد که تبدیل به یکی از دردسر‌های جدی او در همان اوایل تحصیل‌اش و سال ۲۰۰۳ شد.

این سایت اینترنتی که در ۴ ساعت اول انتشار، ۴۵۰ کاربر داشت؛ از کاربران می‌خواست با توجه به تصاویر خوابگاه، در مورد میزان جذابیت هریک از دانشجویان نظر بدهند. این خطری شد برای اخراج زاکربرگ که درنهایت پس از عذرخواهی عمومی، به او اجازه دادند بماند. اما زاکربرگ بازهم دست از برنامه‌نویسی و ساخت‌ برنامه‌های مختلف برنداشت.

تاریخچه فیس بوک

فوریه‌ی ۲۰۰۴ شاهد انتشار نخستین جرقه‌های فیس بوک بود. سکوی آشنایی جهان با فیس بوک کنونی ،که البته آن روزها نام‌اش کمی متفاوت از فیس بوک شناخته شده‌ی این روزها بود.
The Facebook پروژه‌ی مشابهی بود که در همان سال ۲۰۰۴ توسط زاکربرگ و مشارکت سه تن دیگر از دانشجویان هاروارد به نام‌های کامرون وینکلوس، تایلر وینکلوس و دیوا نارندرا طراحی و ساخته شد.

The Facebookدر واقع قالب یک شبکه اجتماعی بود که به کاربران امکان می‌داد پروفایل شخصی خود را شامل اطلاعات و عکس‌های فردی، در آن شبکه ایجاد کنند. اما زاکربرگ عضو ثابت این گروه ۴ نفره‌ی سازنده‌ی نماند و سرانجام پس از انجام این‌کار از گروه کنار رفت و با خود ایده‌ی اصلی برند فیس بوک را هم از آن گروه بیرون آورد. این اولین نقطه شروع تاریخچه داستان فیس بوک است.

 

راز هایی از شرکت فیسبوک که احتمالا نمیدانید!

فیس بوک چیست

عضویت در فیس بوک در ابتدا تنها به دانشجویان هاروارد محدود بود و در ماه‌های نخست تقریبا بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه عضویت در این سایت را برای خود داشتند. زاکربرگ با دیدن استقبال و گسترده‌ی دانشجویان از وب‎‌سایتش، به فکر توسعه و گسترش آن افتاد.
گسترش داستان فیس بوک میان مردم با همراهی و کمک چهار‌تن از دوستان زاکر، یعنی اداواردو سورین، داستین ماسکوتیز، اندرو‌مک‌کالم و کریس هیوز اتفاق افتاد. سرانجام در سال ۲۰۰۵ پیشوند The از نام فیس بوک برداشته شد و دفتر اصلی فیس‌بوک به پالوآلتو در کالیفرنیا منتقل شد. اولین سرمایه‌گذار فیس بوک در آن‌ سال‌ها پیترثیل، کمک موسس سرویس پی‌پل بود.

دسترسی عمومی مردم جهان، به فیس بوک

نقطه‌ی عطف دسترسی فیس بوک برای کاربران جهانی در سال ۲۰۰۶ رقم خورد. در این سال بود که درهای ورود کاربران و مردم عادی از سراسر جهان باز شد. در تاریخ سپتامبر ۲۰۰۶ بستر استفاده از فیس بوک برای تمام مردمی که امکان دسترسی به اینترنت را داشتند فراهم شد.

سراطی داشتن یک حساب در فیس بوک آنقدرها سخت نبود که برای حضور و استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی مردم دچار سختی و دلزدگی شوند. هرکسی که بیش از ۱۳سال داشتو دارای یک آدرس ایمیل معتبر بود، می‌توانست صاحب یک حساب کاربری در فیس بوک شود.

 

چه شبکه هایی رقیب فیسبوک می‌باشند؟

چه شبکه هایی رقیب فیسبوک می‌باشند؟
اینستاگرام را می‌توان مهم ترین رقیب فیسبوک دانست هر چند که فیسبوک مالک آن می‌باشد

فیسبوک در طول مسیر رشد خود همواره رقبایی داشته و یا خود رقیب بسیاری از شبکه های اجتماعی بوده است. در زیر تعدادی از شبکه های اجتماعی که به عنوان رقیب فیسبوک تلقی می‌شوند آورده شده است.

  1.  اینستاگرام: اینستاگرام را می‌توان مهم ترین رقیب فیسبوک دانست هر چند که فیسبوک مالک آن می‌باشد. قابلیت های اینستاگرام باعث محبوبیت آن شده است. هرچند که اینستاگرام یک رقیب از نظر درآمدزایی نیست اما از نظر تعداد کاربران رقیب بزرگی است.
  2.  اسنپ چت: اسنپ چت محبوبیت خود را همچنان ادامه می‌دهد زیرا به کاربران این امکان را می دهد تا فقط به محدودی از افرادی که انتخاب کرده اند دسترسی داشته باشندنه همه‌ی دوستانشان به طور همزمان.در صورتی تمایل به استفاده از این اپلیکشین دارید می توانید آموزش اسنپ چت را مطالعه نمایید.
  3.  لینکدین: این شبکه به اندازه فیسبوک شناخته شده نیست اما مهمترین پلتفرم برای ثبت رزومه و تجارت است.
  4.  توئیتر: توئیتر نیز از نظر درآمدزایی و عضو، یک رقیب فیسبوک به حساب می‌آید اما بیش از فیسبوک برای درآمد زایی متکی به تبلیغات است.

فیلتر فیسبوک

فیلتر فیسبوک در ایران چندین بار اجرا و سپس برداشه شد اما نهایتا دسترسی به این شبکه اجتماعی مسدود شد.چند سال پیش نیز اخباری مبنی بر رفع فیلتر فیسبوک به گوش می‌رسید که صحت آن ها تکذیب شد.

آمارهایی از فیسبوک

در نمودارها و جدول های زیر، شرح درآمد، تعداد کاربران و برخی آمارهای دیگر از فیسبوک آورده شده است.

جدول تعداد کاربران فیسبوک با گذشت زمان

زمانکاربران فعالروز سپری شدهدرصد افزایش
۲۶اوت ۲۰۰۸۱۰۰میلیون۱۶۶۵۱۷۸٫۳۸٪
۸آوریل ۲۰۰۹۲۰۰میلیون۲۲۵۱۳٫۳۳٪
۱۵سپتامبر ۲۰۰۹۳۰۰میلیون۱۵۰۱۰٪
۵فوریه ۲۰۱۰۴۰۰میلیون۱۴۳۶٫۹۹٪
۲۱ژوئیه ۲۰۱۰۵۰۰میلیون۱۶۶۴٫۵۲٪
۵ژانویه ۲۰۱۱۶۰۰میلیون۱۶۸۳٫۵۷٪
۳۰می ۲۰۱۱۷۰۰میلیون۱۴۵۳٫۴۵٪
۲۲سپتامبر ۲۰۱۱۸۰۰میلیون۱۱۵۳٫۷۳٪
۲۴آوریل ۲۰۱۲۹۰۰میلیون۲۱۵۱٫۷۴٪
۴اکتبر ۲۰۱۲۱٬۰۰۰میلیون۱۶۳۲٫۰۴٪
۳۱مارس ۲۰۱۳۱٬۱۱۰میلیون۱۷۸۱٫۶۷٪

درآمدزایی فیسبوک

سالسودافزایش
۲۰۰۶۵۲میلیون دلار
۲۰۰۷۱۵۰میلیون دلار۱۸۸٪
۲۰۰۸۲۸۰میلیون دلار۸۷٪
۲۰۰۹۷۷۵میلیون دلار۱۷۷٪
۲۰۱۰۲٫۰۰۰میلیون دلار۱۵۸٪
۲۰۱۱۴٫۲۷۰میلیون دلار۱۱۴٪

تاریخچه فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی

شرکت فیس بوک را با شبکه اجتماعی فیس بوک اشتباه نگیریم

شرکت فیس بوک چهار محصول کلیدی دارد:

بنابراین، وقتی از فیس بوک حرف می‌زنیم باید توجه داشته باشیم که در مورد شرکت فیس بوک حرف می‌زنیم یا شبکه اجتماعی فیس بوک.

سال تاسیس فیس بوک و تاریخچه فیس بوک

شبکه اجتماعی فیس بوک ابتدا به شکلی ساده و با اسم Facemash در سال 2003 طراحی و پیاده سازی شد (+).

این پروژه چندان موفق نبود و بعدها با تغییر ساختار و تغییر نام، در سال 2004 مجدداً توسط مارک زاکربرگ و چهار نفر دیگر از دوستانش در دانشگاه هاروارد به شکل رسمی معرفی و راه اندازی شد.

در ابتدا قرار بود فیس بوک صرفاً برای ارتباط میان دانشجویان هاروارد مورد استفاده قرار بگیرد. اما به سرعت به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر مانند دانشگاه استنفورد نیز تعمیم یافت و سپس در دبیرستان‌ها هم مورد استفاده قرار گرفت.

تعداد کاربران فیس بوک چند نفر است؟

در نیمه سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران فعال فیس بوک از ۱/۷ میلیارد نفر گذشت (+) و در فصل سوم سال ۲۰۱۸، تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک، ۲/۲۷ میلیارد نفر اعلام شد.

شاید برای شما جالب باشد که برآورد می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون پروفایل مربوط به فوت شدگان نیز در فیس بوک وجود داشته باشد (+).

در شکل زیر می‌توانید نمودار کاربران فیس بوک در سالهای گذشته را ببینید (منبع):

تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک

چرا رنگ پایه فیس بوک آبی است؟

چون مارک زاکربرگ کوررنگی دارد و رنگهای سبز و قرمز را خوب نمی‌بیند.

او علاقمند بوده و هست که فیس بوک را به همان شکلی که همه‌ی مردم دنیا می‌بینند ببیند.

ساختار حقوقی شرکت فیس بوک

شرکت فیس بوک از سال 2012 به عرضه عمومی سهام خود پرداخت و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

قبل از آن این شرکت به شیوه‌ی خصوصی اداره می‌شد و کسانی هم که سرمایه آن را تامین می‌کردند به نوعی در کل شرکت یا منافع پروژه های آن سهیم می‌شدند.

نخستین سرمایه گذار بیرونی در فیس بوک، پیتر ثیل بود که در سال 2004، حدود 500 هزار دلار بر روی فیس بوک سرمایه گذاری کرد و حدود 10% از سهام فیس بوک را در اختیار گرفت و به عضویت هیات مدیره فیس بوک درآمد.

امروز مارک زاکربرگ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره فیس بوک است.

مایکروسافت به عنوان شریک استراتژیک فیس بوک

در سال 2007 شرکت مایکروسافت با پرداخت 240 میلیون دلار، 1.6% از سهام فیس بوک را خرید.

اگر چه این سهام چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما مایکروسافت با این کار، حق مشروط استفاده از فضای تبلیغاتی فیس بوک را نیز کسب کرد و البته در توافق این دو شرکت تاکید شد که در صورت انحلال فیس بوک، مایکروسافت قبل از سایر سهامداران، سهم خود را پس بگیرد.

 

مطالب اخیر

پیام بگذارید

logo-samandehi

راهنما

پشتیبانی

حریم خصوصی

سیاست گذاری سوشال

انتقاد , شکایت و پیشنهادات

کلیه حقوق متعلق به موسسه دیجیتال  دیبا انار پردازش می باشد

Copyright ©2022 socialbest – anarpardazesh narnet panel