10 گام برای شروع یک کسب و کار موفق در این مقاله سوشال بست را باهم یاد میگیریم.
آیا شما هم مدتی است که به راه اندازی کسب و کار شخصیتان فکر میکنید؟ کارآفرینان و افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند معمولا وقتی از خواب بیدار میشوند چند ایدهی جدید دارند. آنها در طول روز به ایدههایشان علاقهمند میشوند. در نهایت شب که به رختخواب باز میگردند نقشه میکشند تا از فردا ایدهشان را اجرایی کنند.
راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی در کنار داشتن شرکتی قدرتمند رویای آنهاست، اما از سوی دیگر افرادی هم هستند که تمایلی به راه اندازی کسب و کار ندارند.
باید بدانید که فقط دو سوم مشاغل و کسب و کارها حداقل برای دو سال دوام میآورند و فقط حدود نیمی از آنها نیز تا پنج سال زنده میمانند و تعداد کمی از آنها به موفقیت دست پیدا میکنند. حال اگر شما قصد دارید که یک کسب و کار موفقیت آمیز را راهاندازی کنید، پس در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با یک راهنمای گام به گام برای شروع یک کسب و کار آشنا کنیم.
در این جا برای شما 10 گام را مرحله به مرحله برای شما توضیح دادهایم. بنابراین شما برای شروع نیاز است که از تمامی این مراحل اطمینان کامل داشته باشید.
10 گام برای شروع یک کسب و کار موفق در ایران
مراحل راهاندازی یک کسب و کار را بنویسید؟
زمانی که شما ایدهای را برای یک کسب و کار جدید در نظر دارید باید این ایده را در واقعیت بسنجید. یعنی باید ببینید که این ایده پتانسیل لازم را برای موفقیت دارد. شما میتوانید به وسیله فرآیند اعتبارسنجی، ببینید این ایده تا چه حد قابل اجرا شدن است. باید بدانید کسب و کاری موفق است که بتواند نیاز یا مشکلی را برطرف کند. برای اینکه بدانید نیاز بازار چیست، از چندین روش برای شناسایی این نیازها میتوانید استفاده کنید که شامل آزمایش و خطا، گروه تحقیقات متمرکز و تحقیق کردن است.
برای بررسی بازار شما میتوانید از سوالاتی مانند زیر شروع کنید. شما میتوانید با پرسش این سوالات از خودتان و پیدا کردن جواب درست برای آنها، تا حدودی نیاز بازار را بشناسید
- آیا در بازار نیازی برای محصولات و خدماتی که شما پیش بینی کردهاید وجود دارد؟
- چه افرادی به این محصولات و خدمات نیاز دارند؟
- چه تعداد شرکت وجود دارد که خدمات و محصولاتی مشابه خدمات و محصولات شما تولید میکند؟
- رقابت با آن شرکتها چگونه و به چه شکل است؟
- کسب و کار شما چه جایگاهی در بازار پیدا خواهد کرد؟ و چگونه این جایگاه را پیدا میکند.
شما برای شروع یک کسب و کار و اینکه ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید، نیاز به یک نقشه راه دارید. شما میتوانید از زمان شروع و مرحله ثبت استارتاپ و تا زمانی که به جایگاه مناسبی دست پیدا میکنید یک برنامهریزی بلند مدت داشته باشید که به آن برنامه راهنمای کسب و کار یا طرح کسب و کار میگویند. برای هر کسب و کاری وجود یک طرح، لازم و ضروری است. بهتر است بدانید که برای هر نوع کسب و کاری تعداد متنوعی از طرحهای کسب و کار وجود دارد.
در واقع اگر شما میخواهید از یک موسسه مالی و یا یک سرمایهگذار وجوهی دریافت کنید، باید طرح کسب و کار شما، سنتی باشد. ولی اگر شما نیازی به حمایت مالی ندارید، میتوانید فقط با یک طرح کسب وکار یک صفحهای به آنچه که میخواهید دست پیدا کنید. این طرح یک صفحهای میتواند تصویری شفاف، از چگونگی دست یابی به آنچه که میخواهید را، به شما بدهد.
باید به این نکته توجه کرد که حتی میتوان برای ادامه یک کسب و کار که در حال فعالیت است نیز یک طرح کسب و کار ایجاد کرد و به آن کسب و کار رونق بخشید. در هر صورت داشتن یک برنامه و طرح بهتر از نداشتن آن است.
باید بدانید که برای شروع یک کسب وکار کوچک، احتیاجی به پول زیاد نیست ولی باید مقداری پول به عنوان سرمایه اولیه در دسترس داشته باشیم. و همچنین قدرت پرداخت هزینههای جاری تا زمان رسیدن به سوددهی، لازم و ضروری است.
در ابتدا باید در یک صفحه تمامی هزینههایی را که برای شروع نیاز داریم پیش بینی کرده و سپس مجموع آنها را محاسبه کنیم. این هزینهها شامل: تجهیزات، پروانه فعالیت و مجوزها، هزینه های قانونی، تحقیقات بازار، ثبت علائم تجاری شرکت ، بیمه، فهرست دارایی ها، برندینگ، اجاره ملک، رویدادهای افتتاحیه و … است. همچنین باید برای دوازده ماه ابتدای کار خدمات رفاهی، هزینه های اجاره، تولید، بازاریابی و تبلیغات، تدارکات، حقوق خود و کارکنان، هزینه های مسافرتی و … را نیز پیش بینی و محاسبه کنید. که جمع تمامی این اعداد، نشان دهنده سرمایه اولیه شما است.
شما میتوانید از طرق مختلفی این بودجه موردنیاز را تامین کنید:
- جذب سرمایهگذار
- گرنت
- وام
- سرمایهگذاران فرشته
- سرمایهگذاری جمعی
شما میتوانید با استفاده از هر کدام از این روشها و یا ترکیبی از این روشها و همچنین با استفاده از کمترین سرمایه یک کسب و کار موفق را راهاندازی کنید و بهترین نتیجه را حاصل کنید.
اگر شما یک شرکت ثبت کرده باشید، همانطور که در مقالات پیشین گفتیم این شرکت میتواند با مالکیت شخصی، با مسئولیت محدود، مشارکتی و یا یک شرکت سهامی باشد. شما باید یک هویت قانونی برای شغل خود انتخاب کنید؛ که این هویت قانونی میتواند بر میزان مسئولیت شما، نام کسب و کار و نحوه پرداخت مالیات اثر بگذارد. باید توجه داشت که ساختار کسب و کار ممکن است با گذشت زمان و همچنین تغییر یا رشد کسب و کار، تغییر کند.
بهتر است برای انتخاب یک ساختار مناسب برای کسب و کار خود با یک وکیل خبره مشورت کنید. همچنین شما میتوانید از وکلای ما در این زمینه مشورت بگیرید.
بهتر است بدانید که انتخاب یک نام تجاری مناسب و خوب، میتواند نقش مهمی را در موفقیت کسب و کار شما ایفا کند. پس بهتر است یک نام خوب انتخاب کنید. شما باید ابتدا نامهای مختلفی انتخاب کنید و سپس بر اساس شغل مورد نظر بهترین آنها را انتخاب کنید. نام انتخابی شما نباید، مشابه نام یک کسب و کار دیگر باشد. باید بعد از انتخاب و ثبت نام تجاری، دامنه سایت را ثبت کنید.
زمانی که شما یک کسب و کار را راهاندازی میکنید در ابتدا باید یکسری تشریفات داری طی شود. شما باید تعداد متنوعی از مجوزها را که مربوط به فعالیت و محل کار است و مورد نیاز میباشند را دریافت کنید. همچنین شما باید به عنوان صاحب این کسب و کار در مورد مجوزهای مربوطه تحقیق کنید.
باید توجه کنید که یک سیستم خوب و موثر باعث میشود که کسب و کار بهتر عمل کند. برای کسب وکارهای کوچک، سیستم حسابداری یکی از مهمترین این سیستمها است. یک سیستم حسابداری میتواند برای هدفهای مختلف ایجاد شود مانند: تعیین نرخها و قیمتها، مدیریت بودجه، تشکیل پروندههای مالیاتی و … .
برای اینکار شما میتوانید یک حسابدار استخدام کنید و یا اینکه خودتان آن را تنظیم کنید.
باید بدانید که موقعیت مکانی کسب و کار شما، بر عملکرد فعالیتتان تاثیر میگذارد. شاید شما یک دفتر کار در خانه داشته باشید، یا ممکن است یک فضای داری خصوصی و یا مشترک انتخاب کنید.
شما باید بدانید و مطمئن شوید که برای کسب و کاری که انتخاب کردهاید چه موقعیت مکانی نیاز است و آیا نیازی به اجاره یا خرید یک ملک تجاری است. همچنین در مورد کلیت فرایند راه اندازی و تجهیزات کسب و کار به درستی فکر کنید.
اگر شما قصد دارید برای این کسب و کار کارمندانی را استخدام کنید، اکنون زمان آن رسیده است. شما باید برای هر موقعیت شغلی، باید تعریف صحیحی از مسئولیتهای آن داشته باشید. شما میتوانید از اداره کل مرتبط با کسب وکارهای کوچک، برای این کار راهنمایی بگیرید. همچنین اگر شما قصد دارید که فعالیتهای خود را به پیمانکاران مستقل بسپارید، میتوانید برای این کار از یک وکیل مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.
همچنین شما برای یک کسب و کار یک نفره نیاز به تیم پشتیبانی دارید. که این تیم ممکن است یک مربی کسب وکار، یک منتور و یا اعضای خانوادهتان باشند.
بعد از اینکه کسب و کاری را راهاندازی کردید، باید برای محصولات و خدمات خود مشتری جذب کنید. شما میتوانید با یک برنامه بازاریابی و همچنین یک فروش منحصر به فرد برای محصولاتتان این کار را شروع کنید. سپس شما میتوانید از ایدههایی که برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک است، برای ارتقای کارتان استفاده کنید.
شما برای اینکه بتوانید کسب و کار خودتان را توسعه دهید باید بتوانید به بازار فعلی نفوذ کنید؛ به مشتریان خود بگویید شما را به دوستانشان معرفی کنند؛ در محصولات خود خلاقیت و نوآوری ایجاد کنید؛ دستیابی به بازارها را افزایش دهید؛ در نمایشگاهها شرکت کنید؛ هزینههای خود را همیشه پیش بینی کنید و آنها را در نظر داشته باشید؛ محصولات و خدمات متنوعتری تولید کنید و در آخر صادرات داشته باشید.
امیدواریم شما با نحوه راهاندازی کسب و کار آشنا شده باشید. باید گفت که شما پس از انجام تمامی این مراحل ذکر شده، تقریبا اساسیترین پایههای کسب و کارتان را انجام دادهاید. توجه داشته باشید که موفقیت یک شبه به دست نمیآید و باید تا جایی که میتوانید روی کسب و کارتان کار کنید و به طور مداوم باعث موفقیت کسب و کار خود شوید.