ما در این مقاله یاد خواهیم گرفت که دلیل و یا دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل چیست؟ و علت حذف ناگهانی سایت از نتایج جستجوی از طرف گوگل چه میتواند باشد؟ چطور میتوان به بررسی و رفع پنالتی سایت پرداخت؟ و باید چه اقداماتی برای جلوگیری از جریمه شدن سایت در گوگل انجام دهیم؟؟ چه کارهایی باید انجام ندهیم تا سایت اسپم نشود؟ مدت زمان رفع پنالتی در نتایج گوگل چه مدت است؟ چگونه ممکن است ما در فرایند بهینه سازی وب سایت از ایندکس گوگل حذف شویم و سایت ما توسط گوگل بن شود؟ اصلا از کجا بفهمیم سایت پنالتی شده است؟ در ادامه مقاله به تشریح کامل این موارد خواهیم پرداخت.
گوگل در سختگیریهای لازمه در رتبه دهی وب سایتها تلاش میکند به کاربرانش اطلاعات دقیق، محتوای منحصربهفرد و از قلم بهترین نویسندگان را ارائه دهد. گوگل دائماً الگوریتم هایش را تغییر و بهبود میدهد بهطوریکه سعی میکند بهترینهای وب نمایش داده شوند.
اما آن روی سکه هم وجود دارد، جریمه شدن توسط گوگل. اگر گوگل اشکالی از وبسایتتان بگیرد نتیجه آن جریمه شدن یا پنالتی شدن توسط گوگل است. جریمه کردن بعضی از سایتها لازم است ولی اگر شما فکر میکنید بهاشتباه جریمهشدهاید باید برای رفع پنالتی شدن سایت خود اقدام کنید و به تجزیهوتحلیل سایت بپردازید و علت جریمه شدن آن توسط گوگل را بیابید. ما در این مقاله به بررسی دلایل مختلفی که ممکن است سایت شما را جریمه کرده باشد میپردازیم و سپس به رفع آنها اشاره میکنیم.
گوگل هرساله هزاران تغییرات کوچک و بزرگ در الگوریتمهای رتبهدهی خود اعمال میکند و این الگوریتمها دائماً در حال تغییر هستند. و این تغییرات شروع صنعت سئو امروزی را ایجاد کرد. در حقیقت، رتبه دهی به صفحات به سمت معنادار و مفید پیش میروند و نیاز به متخصصین سئو روزبهروز بیشتر احساس میشود.
در طول دههها، گوگل دائماً به تصحیح کیفیت نتایج جستجو ادامه داده و باگذشت زمان، شروع به حذف محتوای بیکیفیت کرده است و به محتوای باکیفیت در نتایج جستجو بهاداده است. ازاینجا است که جریمههای گوگل برای بعضی از سایتها آغاز میشود. و سایت آنها را در گوگل به کما میبرد.
بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل در 2012 گسترش یافت. این بهروزرسانی بیش از 1 مورد از هر 10 مورد در نتایج جستجو را تحت تأثیر قرارداد و بعضی از سایتها را بهطور کامل از جستجو حذف کرد. این الگوریتم با حذف محتواهای بیکیفیت مدیران سایت را مجبور کرد تا درباره استراتژی محتوای سایت خود تجدیدنظر کنند با دقت بیشتری بیندیشند. از آن زمان، بعضی از متخصصان سئو به دلیل ترس از بهروزرسانیهای آتی گوگل، طبق برنامههای این موتور جستجو پیش رفتند تا جریمه نشوند.
اصولاً دو نوع جریمه وجود دارد جریمه ها ممکن است خودکار یا دستی باشند. در جریمه های دستی، به شما اطلاع داده خواهند شد اما اگر منبع جریمه الگوریتم ها باشند، در اکثر مواقع نمیتوانید بفهمید که مورد هدف آنها قرارگرفتهاید. اینگونه جریمهها حتی حرفهایترین متخصصان سئو را نیز غافلگیر میکنند. حال به یک سوال مهم کاربران در ادامه میپردازیم و اینکه اصلا از کجا بفهمیم سایت پنالتی شده است؟
به برخی از سرنخهای پنالتی شدن سایت از نوع الگوریتمی (خودکار) را در زیر میتوانید مشاهده کنید:
نکات بسیار مهم
اگر یک مورد یا تعداد بیشتری از این موارد را مشاهده کردید، مطمئن باشید یک جریمه بر سایت شما اثر گذاشته است، حال ممکن است از شانس خوب شما جریمه موقت باشید و یا در پنالتی سایت شما غرق شود.برای مطمئن شدن از پنالتی سعی کنید حداقل ۳ مورد از روش های تشخیص بالا را مورد بررسی قرار دهید.
دقت داشته باشد که در بسیاری موارد کاهش ناگهانی بازدید شما در سرچ کنسول Search Console و یا ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics ممکن است به خاطر جستجوهای فصلی باشد، به عبارتی سرچ کلمه “بخاری” بیشتر در فصل زمستان است یا فصل تابستان، بنابراین ممکن است برای کسبوکاری که صرفا در این حوزه فعالیت میکند باعث کاهش بازدید در برخی فصلها شود.
و یا علت ارتقای رقبای شما در نتایج باشد، یعنی رقبا افزایش رتبه در گوگل داشتند و این موضوع باعث شده وبسایت شما با افت رتبه در نتایج همراه شده باشد. که طبیعتا این موارد به معنای پنالی گوگل نیست.
گوگل همواره نحوه index محتوا را تغییر و بهبود میدهد. سرنخهایی درباره بهروزرسانی الگوریتم هایش منتشر میکند، اما به ندرت درباره دلایل تغییرات اطلاعاتی میدهد.
به منظور قرار دادن شما در مسیر درست، به بخشی که منتظرش بودید میرسیم، دلایل رایجی که گوگل ممکن است از سایت شما اشکال بگیرید را سعی میکنیم به مرور زمان در این مقاله درج کنیم. توجه داشته باشید که نمیتوان گفت تمام دلایل جریمه ها به این موارد خلاصه میشوند، اما این عوامل در جریمه ها دخیل هستند.
خرید لینک ها قطعا از نظر گوگل به عنوان اقدامی برای دستکاری رتبه صفحه در نظر گرفته میشود. تقریبا تمام مهندسین سئو از تاثیر منفی خرید بک لینک بر روی بهینه سازی سایت، ایجاد لینکهای نامناسب، انبوه و نامربوط، اطلاع دارند اگر گوگل متوجه این موضوع شود و یا اگر لینک های بد خرید شود، این اقدامات در نهایت باعث ایجاد گرفتاری برای سایت شما میشوند. چون اکثر فروشندگان لینکبیلدینگ منابعی (سایتهایی) از مزرعههای لینک دارند. هر چند ما توصیه به خرید لینک نمیکنیم ولی اگر قصد خرید لینک در سایتی را دارید قبل از خرید فاکتورهای لازمه را به دقت بررسی کنید.
گوگل در مقالهای اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف قوانین این موتور جستجو بوده و مشاهده این عمل در سایتی با برخورد گوگل همراه خواهد بود، ولی اکثر دوستان فکر میکنند با خرید بک لینک کیلویی و ترفندهای خود میتوانند رباتهای پیچیده و بهروز گوگل را دور بزنند.
حتما اطلاع دارید که گوگل بارها درباره تبادل لینک دو طرفه و خرید بک لینک اخطار داده و در قوانین تعریف شده الگوریتمهای گوگل حکم برخورد با این موضوعات تعیین شده، هر چند سیاستهای گوگل در برخورد با سئو سیاه در درجه اول هشدار و در قالب یک اخطاریه در وبمستر تولز است و اگر مدیر آن سایت توجهای به این اخطار نداشته باشد در واکنشهای بعدی باید منتظر جریمه و پنالتی شدن سایت خطاکننده باشیم. تبادل بیش از حد و نامناسب الگوریتم پاندا را حساس کرده چرا که این عمل را اقدامی در جهت دستکاری در رتبه صفحه در نظر میگیرد.
حال چه کنیم؟ نه بک لینک بخریم و نه تبادل انجام دهیم، و اگر این دو عمل انجام نشود پیشرفت سایت با سئو سفید بسیار کند خواهد بود، گوگل در این باره گفته است سعی کنید با تولید محتوای باکیفیت به ایجاد بک لینک به شکل طبیعی روی بیاورید چرا که پیشرفت باید پیوسته و آهسته باشد و اگر با روشهای ناصحیح رتبهای را کسب کرده باشید آن رتبه پایدار نخواهد بود.
اگر قصد دارید لینک خریداری کنید یا تبادلی انجام دهید باید به تعداد محدود و با سایتهای مناسب ارتباط برقرار کنید. تبادل و یا خرید بک لینک عمدهای عواقب جبران ناچیزی را دربرخواهد داشت. نمونه خطا:
پس از ظهور الگوریتم گوگل پاندا یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سایت و پنالتی شدن وب سایتها محتوای تکراری (Duplicate content) بود. کپی کردن محتوا از سایتهای دیگر خوشبختانه کاملا برای الگوریتمهای گوگل قابل تشخیص است هر محتوای تکراری از سایتهای دیگر از نظر گوگل غیر مفید است. و اگر این روند را ادامه داشته باشد باعث جریمه شدن سایت میشود. مطمئن شوید که محتوایتان منحصر به فرد است و به خوبی نوشته شده باشد. سایتهای مانند Copyscape و CopyGator به شما نشان میدهد که کدام سایت و یا وبلاگ، مطالب شما را کپی کردهاند. آدرس مطلب را وارد کنید درصورتی که قسمتی از سایت شما در جای دیگری پیدا شود، آدرس آن را نمایش میدهد، البته اگر مطلب خودتان کپی نباشد!
گاهی ممکن است خودمان هم همین کار بر روی سایتمان انجام دهیم، به این منظور که که شما یک مقاله یا مطلب را منتشر میکنید ولی در خروجی آن مقاله با چند آدرس مختلف در دسترس است و این موضوع از نظر گوگل محتوای تکراری (Duplicate Content) در سایت است. این اتفاق بدلیل اشتباه در کدنویسی اولیه و یا عدم رعایت اصول سئو پیش میآید و نتیجهای جز جریمه سایت توسط الگوریتم گوگل پاندا و حذف صفحات سایت شما از گوگل نخواهد داشت. یکی از مشکلات رایج در ایجاد محتوای تکراری باز شدن آدرس ما با چند پروتکل مختلف است، توجه داشته باشید گه تمام آدرسهای زیر با هم فرق دارند:
http://www.site.com https://www.site.com http://site.com https://site.com
و اگر یک محتوا از سایت شما هم با www و هم بدون www باز میشود نشان دهنده ایجاد محتوای تکراری در کل سایت شما است. برای جلوگیری از کاهش افت سایت در نتایج گوگل و پیشگیری از پنالی شدن وب سایت خود بهتر است عمل ریدایرکت ۳۰۱ را به خوبی انجام دهید. مثلا اگر وب سایت شما با www باز میشود و کاربری ادرس سایت شما را بدون www وارد کرد به آدرس با www برود، برای درک بهتر میتوانید بر روی آدرس میزفا تست کنید، سایت میزفا بدون www و همیشه با پروتکل https باز میشود. (بعدا درباره ریدایرکت ۳۰۱ بیشتر صحبت میکنیم)
یکی از اشتباهات معروف در بین مدیران سایتها و سئوکاران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال یا به انگلیسی canonical tag است که باعث میشود گوگل به اشتباه مطالب ما را ایندکس کند و برخی از صفحات را اشتباهی به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث میشود که رتبه صفحات ما در نتایج گوگل با دیگر صفحات تکراری تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.
فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به همانند میزفا به شکل https://example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در HEAD سایر ورژن ها قرار میدهید:
راه حل ساده برای حل این مشکل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است. ولی شاید برای شما سوالی پیش بیایید که فرق ریدایرکت با تگ canonical چیست؟ با یک مثال به شما توضیح خواهم داد.
اگر صفحه A را ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه B کنیم، دیگر صفحه A برای کاربر و موتورهای جستجو نمایش داده نمیشود و مستقیم وارد صفحه B میشوند و از طرفی این نوع ریدایرکت اعتبار صفحه A را تا حدود زیادی به صفحه B منتقل میکند. حال اگر در صفحه A از تگ canonical استفاده کنیم و در آن تگ آدرس B را درج کنیم همانند ریدایرکت انتقال اعتبار از A به B صورت میگیرد و موتور جستجو متوجه خواهد شد که صفحه B مرجع است ولی وقتی از این تگ استفاده کنیم هم صفحه A و هم صفحه B برای کاربران و موتورهای جستجو باز خواهد شد. هر چند استفاده از تگ canonical موردی ندارد ولی پیشنهاد ما برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت استفاده از ریدایرکت است چرا که اصولیتر تغییرات لازم را اعمال میکند.
محتوایی که به درستی ساختار بندی شود به سئو سایت کمک میکند. تگ h1 به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند محتوای صفحه درباره چیست. افراط در تگ h1 به عنوان اقدامی در جهت به زور وارد شدن به لیست نتایج جستجوی گوگل تلقی می شود و خطر احتمال پنالنی شدن سایت شما را دارد. حال شاید برای شما خیلی جالب باید که چرا بعضی از سایتهای معتبر بیش از یک بار از تگ h1 استفاده کردهاند؟
این مورد به تنهایی باعث پنالتی نمیشود و حتی آسیب جدی به سایت نمیزند ولی باید دقت داشت که باید به شکل منطقی از تگ های هدینگ نظیر h1 و h2 و سایر استفاده کرد.
گوگل میخواهد بداند که به محتوایتان اهمیت میدهید و هر خطا و مشکلی را برطرف میکنید یا نه. اگر در سایت خطای 404 داشته باشید، این پیام را میرساند که کاربران نمیتوانند به اطلاعاتی که درخواست کردهاند دست یابند و این خلاف معیارهای گوگل و همینطور تجربه کاربری (تجربه کاربری چیست) نیز است. امروزه یکی از فاکتورهای مهم الگوریتمهای گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 میباشد. توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان در سایت شما اصلا نباید با خطای 404 روبرو شوند. اگر صفحاتی را حذف میکنید بهتر است به صفحات دیگر ریدایرکت کنید، ولی اگر تعداد ارور 404 بیش از حد شود، ممکن است سایت شما مشمول جریمه گوگل شود، و در نتیجه تاثیر منفی میتواند برروی سئو سایتتان داشته باشد. به این نکته دقت کنید که خطا 404 در اکثر مواقع به شکل مستقیم در پنالی شدن سایت شما نقشی ندارد بلکه مجموعهای از مشکلات و تاثیر منفی این خطا در فاکتورهای دیگر سئو، میتواند سایت شما را دچار مشکل کنند.
چگالی کلمات یا همان Keyword stuffed موضوع داغ سئو همیشه بوده است. فاکتورهای گوگل هر روز به سمت طبیعی شدن پیش میرود، وقتی شما کلمه کلیدی هدف خود را در سایت بیش از حد تکرار میکنید توجه ربات های ضد اسم را بیش از پیش به خود جلب میکنید، هر چند دیگر مثل گذشته گوگل کل سایت را پنالتی نمیکند ولی ممکن است شما را در آن کلمه کلیدی که بیش از حد در بین متنهای خود تکرار کردهاید را مورد هدف قرار دهد و از نتایج جتسجوی کاربران صفحه شما را حذف نماید. بنابراین برای رفع این مورد کافی است به شکل طبیعی مقاله ها را انتشار دهید.
در بسیاری از سایتها لینکهای فوتر (Footer) برای هدایت و راهنمای کاربر همانند منو سایت ایجاد میشود، ولی گاهی دیده میشود که برخی از طراحان سایت و سئوکارها از این قسمت از سایت پیش از حد و غیرطبییعی استفاده کرده و هر آنچه که میتوانند لینک در پایین صفحه ایجاد میکنند که قطعا یک متخصص سئو با چنین عملی موافق نیست چرا که جدا از داشتن تجربه کاربری بد، میتواند حساسیت گوگل در پی داشت. اگر تمایل دارید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری از افراد با تجربه بدانید این لینک هم میتواند برای شما مفید باشد.
یک ترفند قدیمی ولی منسوخ شده که گاهی برخی وبمستران و مدیران سایتها از آن استفاده میکنند. تمام لینک ها در سایت شما باید قابل مشاهده و مفید باشند. هر چیزی که پنهان است، مشکوک است، و این مشکوک بودن اثرات منفی برای رباتهای گوگل دارد. نباید رنگ لینک یک دکمه در سایت را با رنگ پیش زمینه یکی کرد، و یا حتی برخیها رنگهای بسیار شبیه به هم قرار میدهند به طوری که با چشم دیده نمیشود، این موارد را گوگل به راحتی میتواند تشخیص دهد.
منظور از لینکهای شکسته (Broken links) این است که وقتی کاربر بعد از دیدن لینک و کلیک بر روی آن با ارور 404 روبهرو شود. این موضوع جدا از داشتن تجربه کاربری بسیار بد، باعث نارضایتی گوگل هم میشود، هر چند به تنهایی فاکتور برای پنالی سایت نیست ولی این مورد میتواند تاثیر گذار باشد، شما باید هر از گاهی لینکهای سایت خود را توسط ابزار سرچ کنسول مورد ارزیابی قرار دهید، و باید لینک های شکسته داخل سایت را بهبود دهید و همینطور سعی کنید لینک هایی که به خارج از سایت میدهید را هم گاهی بررسی کرده و اگر مشاهده کردید به هر دلیلی دیگر آن لینک خارجی وجود ندارد و 404 میدهد، آن لینک را آپدیت کنید. این موضوع هم باعث میشود مقاله شما آپدیت شود و هم لینک های شکسته خارجی در سایت شما کمتر میشود. این عمل تاثیر خوبی در نگاه گوگل دارد. آموزش وبمسترتولز سایت میزفا را از دست ندهید.
هیچ گاه محتوای کپی به تنهایی دلیل بر پنالی شدن وب سایت شما نمیشود ولی ارزش آن را بسیار پایین میآورد. محتوایی که کپی شده است ولی کمی بازنویسی میشود و مثلا از کلمات هم مترادف استفاده میکنند تا از محتوای اصلی تفاوت داشته باشد ولی غافل از اینکه گوگل میتواند به راحتی تشخیص دهد که این محتوا کپی است و یا سایت هایی که محتوای بی کیفیت صرفا جهت ترافیک بیشتر را انتشار میدهند، سایتهایی که فقط ویدیو و عکس در سایت خود به شکل اسپم وار اضافه میکنند، رسانههایی که مطابق میل کاربران نیست. این موارد میتواند رفع پنالتی یک سایت را سختتر کند. گوگل به این محتواها Scraped content میگوید.
درج هیچ چیز به شکل مخفی در یک صفحه اثری مثبت نخواهد داشت و حتی شاید تاثیر منفی هم داشته باشد. ولی در درجه اول گوگل سعی دارد اثری خنثی داشته باشد مگر فاکتورهای پنالی گوگل در یک سایت زیاد مشاهده شود. یکی از تکنیک های سئو سیاه در قدیم مخفی کردن متن ها بود و سعی داشتند با مخفی کردن یا هم رنگ کردن متن یا پیش زمینه سعی در تغییر چگالی کلمات داشته باشند و از حالت غیرطبیعی تکرار کلمات را به طبیعی نشان دهند. درحالی که اگر ما همین الان ۱۰۰۰ بار هم کلمه پنالی گوگل را درج کنیم در این صفحه به معنی این نیست که ما در این کلمه رتبه کسب خواهیم کرد. چند ممکن است بدتر هم شود. گوگل در مقاله Hidden text and links به این موضوع اشاره کرده است.
از وقتی الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۲ آپدیت شد برخورد جدی با سایتهایی که از Anchor text های بیرویه استفاده میکردد، صورت گرفت. سعی کنید متن لینک ها و نحوه لینک سازی طبیعی باشد، همانند ربات عمل نکنید چرا که ربات های گوگل، انسانهای رباتنما را به خوبی تشخیص میدهند ? ، طبیعی کار کنید.
رعایت هر آنچه که در قسمت بررسی علت پنالتی شدن سایت توسط گوگل گفته شد، اگر مطمئن هستید موارد بالا را به خوبی رعایت کردید و یا مشکلات را حل کردید، میتوانید به شکل دستی به گوگل اعلام کنید که سایت شما مشکلات پنالی را رفع کرده، به این منظور وارد لینک Check your site for manual actions شوید، باید در ابتدا با اکانت گوگل لاگین بوده باشید و شاید خاطی را در سرچ کسنول ثبت کرده باشید. سپس آن سایت را انتخاب کرده و گزینه Check manual actions را انتخاب کنید، سپس وارد قسمت Manual Actions در سرچ کنسول میشوید و در این قسمت میتوانید درباره اقداماتی که در جهت رفع پنالی گوگل بوده را به شکل رسمی و انگلیسی و البته دقیق به گوگل اعلام کنید و بدانید که این پیغام شما را کارشناسان گوگل مشاهده خواهند کرد و رباتها در این مورد تخیل نیستند.
شما باید دقیق مشخص کنید که علت پنالی چی بوده و چه کارها صورت گرفته تا این مشکل را حل کنید و اعلام کنید که دیگر چنین مشکلاتی را در آینده نخواهید داشت. بعد از بررسی توسط گوگل، نتیجه به شما اعلام خواهد شد.