برندسازی کسب‌وکار چیست، راهنمای برندسازی کسب‌وکار در ۹ مرحله

[ad_1]

برندسازی کسب و کار یک رویا نیست! شما هم می‌توانید برندی داشته باشید که آوازه‌اش بین مشتری‌ها بپیچد و پس از مدتی خودش مشتری‌های جدید بیاورد.

برای انجام این کار باید 9 مرحله اصلی ساخت برند را طی کنید و سپس از طریق تبلیغات آن را به دنیا معرفی کنید. این مقاله هم برای توضیح 9 مرحله برندسازی کسب و کار نوشته شده است و سپس بهترین راه تبلیغاتی را به شما معرفی می‌کند.

برندسازی چیست و چه اهمیتی دارد؟

برند چیزی است که محصول و مفهوم کسب‌و‌کار شما را از بقیه متمایز می‌کند و با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها که اصطلاحا به آن «راهنمای برند» می‌گوییم، اجازه نمی‌دهد از مسیر منحرف شوید.

هر چیزی که به شخصیت‌بخشی به کسب‌و‌کارتان کمک کند، از لحن محتوا‌هایتان گرفته تا حتی کد پوشش کارکنان شما، همه بخشی از برندتان هستند.

خب حالا یک سوال اساسی پیش می‌آید، چرا باید برای کسب‌وکارمان برندسازی کنیم؟

  • در مسیر درست می‌مانید: وقتی برندسازی می‌کنید و چهارچوب‌های دقیق دارید، کمتر از مسیر منحرف می‌شوید
  • اعتبار می‌گیرید: برند به شما اعتبار می‌دهد و مردم زودتر اعتماد می‌کنند
  • راحت‌تر مشتری جذب می‌کنید و می‌فروشید: مردم برند‌هایی را که دوست دارند، به اطرافیانشان معرفی می‌کنند و خرید‌هایشان از آن برند را تکرار می‌کنند

حالا چطور برند سازی کسب و کار را به درست‌ترین شیوه انجام دهیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، ادامه مقاله را دنبال کنید.

مراحل برندسازی کسب و کار

برای برندسازی کسب و کار چند مرحله اساسی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مرحله اول: قبل از هر کاری هدف خود را مشخص کنید

اگر می‎خواهید مثل «کشتی شکستگانیم، ای باد شرطه برخیز» نباشید، باید هدفی برای خودتان مشخص کنید. مشخص‌کردن هدف و ارزش‌ها همین ابتدای راه به شما کمک می‌کند تا در مسیر بمانید.

  • چشم‌انداز کسب‌و‌کارتان را مشخص کنید: اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت خود را در دو تا سه جمله به‌طور خلاصه مشخص کنید
  • ماموریت کسب‌و‌کارتان را بنویسید: توضیح دهید که قرار است چه تاثیری روی مشتری‌هایتان داشته باشید و چه کار‌هایی برای رسیدن به چشم‌انداز‌هایتان باید انجام دهید
  • ارزش‌هایتان را مشخص کنید: حالا لازم است که یک‌سری ارزش برای برندتان داشته باشید که همه کارکنان به آن عمل کنند

مرحله دوم: مخاطب را بشناسید

اگر می‌خواهید دل کسی را به دست بیاورید، اول باید ببینید دلش کجاست! این کار هم فقط از شناخت به دست می‌آید. پس آماده شوید که پرسونایی دقیق برای مشتری‌ دست‌و‌پا کنید.

اگر همین الان هم مشتری دارید بهترین راه استفاده از اطلاعات آن‌هاست. سن، جنسیت، موقعیت مکانی و… آن‎‌ها را مشخص کنید؛ ولی اگر تازه‌تاسیس هستید یا بیزینستان هنوز کوچک است سعی کنید یک گروه کوچک از مشتری‌ها را هدف بگیرید.

برای مثال لازم نیست تمام خریداران فرش را در ابتدا مشتری خود بدانید، بلکه برای شروع می‌توانید کسانی که فرش‌هایی با طرح مدرن را دوست دارند، هدف بگیرید.

از برند‌های مشابه، اطلاعات خوبی به‌دست می‌آید. اطلاعات مشتری‌هایشان را می‌توانید از راه‌های مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی در بیاورید.

اگر می‌توانید نظرسنجی راه‌ بیندازید و اطلاعاتتان از مخاطب‌ها را دقیق و دقیق‌تر کنید. اینستاگرام در تمام این مراحل می‌تواند کمک دست شما باشد.

بعد از به‌دست‌آوردن اطلاعات بالا حالا یک شخصیت خیالی از مشتری‌هایتان بسازید. اسم، سن، دغدغه‌ها، رویا‌ها، مشکلات و آرزو‌های این شخصیت را مشخص کنید. از همین روزنه‌ها می‌توانید به دل مخاطب وارد شوید.

مرحله سوم رقبا را بررسی کنید

رقبا را به بهترین فرصت برای خودتان تبدیل کنید. درست است که اسم رقیب استرس‌آور است؛ اما فکرش را بکنید نمونه‌هایی مثل کسب‌و‌کار شما وجود دارد که با درس‌گرفتن از آن‌ها می‌توانید از اشتباهات احتمالی جلو‌گیری کنید و تازه منبع الهام شما نیز هستند!

به‌لطف اینترنت رقبا در دسترس هستند و از گوگل گرفته تا اینستاگرام همه جا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. محصولات یا خدمات، قیمت‌گذاری و استراتژی‌های تبلیغاتی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. SWOT بنویسید و از نقاط ضعف آن‌ها، نقطه قوت برای خودتان بسازید.


بیشتر بخوانید: برندسازی محصول چیست و چگونه انجام می‌شود؟


مرحله چهارم: جایگاه برندتان را مشخص کنید

در برندسازی کسب و کار داشتن جایگاه به شما کمک می‌کند تا با بقیه متفاوت شوید. برای مثال می‌توانید روی هر‌کدام از گزینه‌های زیر مانور بیشتری بدهید:

قیمت مناسب: قیمت مقرون‌به‌صرفه مشتری‌های زیادی را به سمت شما می‌آورد. شاید سود در این مدل روی هر کالا کمتر باشد؛ اما تعدا بیشتری خواهید فروخت

خدمات عالی: 24 ساعته پاسخگوی مشتری‌ها باشید و آن‌ها را در تمام مراحل فروش پشتیبانی کنید

ساخت تجربه‌ای لذت‌بخش: همه دوست‌ دارند تجربه لذت‌بخششان را تکرار کنند! پس تجربه‌ای مشتری‌پسند بسازید. از سایت‌تان گرفته تا فروشگاه حضوری را با این هدف وفق دهید

محصول یا خدمات درجه یک: مشتری‌های اجناس و خدمات لوکس، کیفیت را از قیمت مهم‌تر می‌دانند و اگر جنس و خدمت خوبی داشته باشید، پول خوبی هم می‌گیرید

محصول یا خدمات نوآورانه: احساس خاص‌بودن و پیشتاز‌بودن را به مشتری‌هایتان بدهید و منحصر‌به‌فرد باشید تا افراد بیشتری به سمت شما بیایند
هر‌کدام از اهداف بالا را که مشخص کردید، آن را در بیانیه جایگاه برندتان بنویسید. الگوی زیر به شما کمک می‌کند (منبع: hostinger):

برای [بازار هدف] که [نیازهای آن‌ها]، [نام شرکت شما] [راه حل مشکلات آن‌ها] را ارائه می‌دهد چون [وجه تمایز و توضیحات خود را بنویسید تا مشتری برای خرید متقاعد شود].

برای مثال:

برای خانوم‌هایی که فرش دست‌باف می‌خواهند، «بافت‌آسان» فرش‌های متنوع ارائه می‌دهد؛ چون با توجه به وسواس مشتری‌ها ما از بهترین بافنده‌ها برای این فرش‌ها استفاده می‌کنیم و 10 سال گارانتی می‌دهیم.

مرحله پنجم: ارتباطات موثر بسازید

برای برندسازی کسب و کار باید بتوانید ارتباطات موثری بسازید. ۳ رکن اصلی ساخت چنین رابطه‌ای، اسم به‌یادماندنی، شعار جذاب و داستان خوب است.

سعی کنید اسم را طوری انتخاب که مشخص باشد چه کسب‌و‌کاری دارید. از الگوهای مختلفی برای ساخت اسم می‌توان استفاده کرد، مثل نام اساطیر (nike)، یا ترکیب دو اسم معنی‌دار (دیجیکالا). فقط حواستان باشد که رقیب مشابه با این اسم وجود نداشته باشد.

شعار باید در عین کوتاه‌بودن، ماموریت کسب‌و‌کارتان را منتقل کند و در ذهن هم بماند. شعار Nike، «فقط انجامش بده»، در ذهن ماندگار است و مردم را به ورزش‌کردن تشویق می‌کند.

یک داستان خوب، قلب مخاطب را به دست می‌آورد؛ داستانی از کسب‌و‌کارتان، چالش‌ها، بنیان‌گذار و… .

مرحله ششم: هویت بصری بسازید

هویت بصری در برندسازی کسب و کار تاثیر زیادی دارد؛ چون اولین برخورد مشتری با شما احتمالا از همین راه است. همان طور که می‌دانید، اولین برخورد‌ها خیلی مهم هستند پس سعی‌کنید این مرحله را به کمک گرافیست‌های حرفه‌ای بگذرانید.

  • یک لوگوی حرفه‌ای بسازید: لوگوی خوب به شما کمک می‌کند در ذهن مشتری بمانید و آگاهی از برندتان را بالا ببرید
  • پالت رنگی درستی انتخاب کنید: تاثیر رنگ خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! رنگ‌ها روی 85 درصد از تصمیمات خرید تاثیر می‌گذارند! پالت رنگی شما باید با اهداف کسب‌و‌کارتان همخوانی داشته باشد (منبع: webtribunal)
  • فونت درستی انتخاب کنید: فونت‌ها روی برند شما تاثیر زیادی دارند. گوگل فونت می‌تواند به شما در انتخاب یک فونت مناسب کمک کند

یکی از معروف‌ترین برند‌ها در طراحی قطعا اپل است.

طراحی برند اپل

مرحله هفتم: آوازه برندتان را به گوش همه برسانید

خب حالا که برند را ساختید، وقت آن است که همه از وجود آن باخبر شوند. تبلیغات را جدی بگیرید و بودجه خوبی به آن اختصاص دهید. از کانال‌های مختلف به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. این بخش از برندسازی کسب و کار را در ادامه مفصل‌تر توضیح خواهیم داد.

مرحله هشتم: شهرت خود را حفظ کنید

ساخت پایگاه مشتری‌های وفادار یکی از اهدافی است که باید مورد توجه هر کسب‌و‌کاری باشد. کسانی که برای شما مشتری می‌آورند و خودشان بارها و بارها از شما خرید می‌کنند؛ اما برای داشتن چنین مشتری‌هایی باید کیفیت خدمات و شهرت خودتان را حفظ کنید.

  • خدمات خوب ارائه دهید: 72 درصد از مشتری‌ها تجربه یک خرید خوب را حداقل با 6 نفر در میان می‌گذارند! یعنی تبلیغات موثر و رایگان (منبع: zippia)
  • شبکه‌های اجتماعی‌تان را رصد کنید: نظرات مشتری‌ها را بخوانید، اگر بازخورد منفی دارید، حتما پیگیری‌ کنید و سرسری از این مسائل رد نشوید
  • رضایت کارمندانتان را فراموش نکنید: کیفیت عملکرد یک کارمند ناراضی پایین می‌آید، پس در وهله اول کارمندانتان را راضی نگه‌ دارید

مرحله نهم: ثابت‌قدم باشید؛ ولی از ریبرندینگ هم نترسید

ثابت‌قدم‌ماندن به شما کمک می‌کند تا در ذهن‌ها بیشتر بمانید؛ اما گاهی ممکن است اشتباهی رخ دهد و مجبور باشید ریبرندینگ انجام دهید. از این کار نترسید و فقط حواستان باشد که مشتری‌هایتان را از این اتفاق باخبر کنید تا شما را گم یا فراموش نکنند.

قبل از ریبرندینگ حسابی تحقیق کنید تا از انتخاب بعدی خود مطمئن شوید؛ زیرا اگر این کار را چندبار انجام دهید، نه ارزش‌هایتان برای کارمندان ماندگار می‌شود و نه در ذهن مشتری می‌مانید.


بیشتر بخوانید: راهنمای برندسازی در اینستاگرام


تاثیر تبلیغات در برندسازی کسب‌وکار

فکر کنید قدم‌های قبل را به بهترین شکل ممکن برداشته‌اید، خب حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ برای شما مشتری می‌آید و به رویا‌های دیرینه خود می‌رسید؟ جواب یک «نه» محکم است! چرا؟ چون برند شما گوشه دفتر‌تان خاک می‌خورد، اگر با تبلیغات آن را به نمایش نگذارید! برندسازی برای کسب‌وکار قرار نیست به‌تنهایی پول بیاورد، بلکه با تبلیغات است که این پازل تکمیل می‌شود.

یکی از بهترین روش‌هایی که در حال حاضر می‌تواند پرچم بیزینس شما را بالا ببرد و به برندسازی کسب و کار شما حسابی کمک کند، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه‌ها آن‌قدر در جامعه نفوذ کرده‌اند که حتی بعضی‌ها به آن اعتیاد دارند! از این فرصت برای برندسازی کسب‌وکارتان استفاده کنید.

ولی چطور می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات خوبی داشته باشیم؟ جواب پلتفرم جریان است.

جریان، پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم جریان در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در کنار شماست تا مطمئن شوید بهترین تبلیغات با بیشترین بازده را خواهید داشت. جریان با خدمات زیر به شما در تبلیغات برندتان کمک می‌کند:

در شبکه‌های اجتماعی کسانی وجود دارند که بیشتر از بقیه، روی افراد تاثیر می‌گذارند. تبلیغات این افراد بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد و می‌تواند حسابی به برند شما کمک کند. البته باید حواستان باشد که فردی متناسب برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید. این کار با دسته‌بندی‌های افراد در جریان بسیار راحت‌تر است.

درضمن نیاز نیست نگران هماهنگی‌ها و چک‌و‌چانه‌زدن با مدیران پیج باشید؛ ما این کار را برای شما انجام می‌دهیم و بهترین تعرفه را تضمین می‌کنیم.

فهرست اینفلوئنسرهای جریان

اگر به دنبال این هستید که در پیج خاصی تبلیغی را که خودتان آماده کرده‌اید، به‌مدت مشخصی مثل یک روز یا 12 ساعت نمایش‌گذاشته شود، از تبلیغات بازدیدی استفاده کنید. با کمک جریان می‌توانید یک پیج مناسب را انتخاب کنید. ما لیستی از پیج‌ها را با دسته‌بندی، قیمت و نرخ تعامل برای شما آماده کرده‌ایم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

تبلیغات بازدیدی برای بالا‌بردن آگاهی از برند انتخابی عالی است. شما در این تبلیغات فقط به‌اندازه بازدیدهایی که می‌گیرید، پول پرداخت می‌کنید و تبلیغ شما به‌صورت همزمان در چند پیج نمایش داده می‌شود.

تبلیغات بازدیدی جریان

کانال‌های تلگرامی چندصد‌هزار نفری تا چند میلیونی تلگرام محل مناسبی برای برندسازی کسب و کار شما هستند. با کمک جریان در شبکه محبوب، تبلیغات موثری انجام دهید.

  • تبلیغات لینکدین

برای برند‌های B2B لینکدین بهترین انتخاب است و راهی عالی برای هدف‌گذاری کسب‌و‌کار‌های بزرگ. از این فرصت برای گسترش بیزینس خود استفاده کنید.
از هر روشی که استفاده کنید، جریان به شما یک گزارش کامل از عملکردتان ارائه می‌دهد که هر بار بهتر از دفعات قبل عمل کنید.

[ad_2]
Source link

برچسب‌ها: بدون برچسب

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *